Sunday 29 July 2012

mari amalkan...

Doa Solat Dhuha


Berkenaan Dengan Movie Maker...

Download Windows Movie maker v.6 untuk Windows 7

Bagi kita yang suka menambah koleksi editing film buatan sendiri, Windows Movie maker ini dapat menjadi penyelesaian yang mungkin berguna bagi kita sebagai software Editing/untuk membuat film di windows 7. Kenapa tidak? mungkin sebahagian dari pengguna pernah menggunakan sofware lain namun software tersebut terasa berat di laptop/komputer kita seperti Ulead Video Studio, Sony Vegas Pro, Adobe Premiere Pro/CS dll yang setidaknya laptop atau komputer kita harus didukung minimal RAM 4 GB agar bole diakses secara maksimal.
Pada windows XP, aplikasi ini sudah menjadi ada dari windows tersebut. Namun, pada windows seven ini fitur movie makernya telah dihilangkan sebagai gantinya adalah windows DVD Maker. pada windows DVD maker menurut saya mempunyai kelemahan-kelemahan salah satunya iaitu kita tidak bole secara langung menyimpan hasil editan video kita sebelum kita 'membakarnya (burning lewat DVD)' terlebih dahulu. betul tidak??
Pada bawaan windows XP, Windows Movie makernya masih versi 2.6/3 sehingga aplikasi Windows Movie Maker v.6 ini 3 tingkat lebih unggul dari windows movie maker bawaan windows XP.

Kelebihan Windows Movie maker v.6 ini antara lain iaitu :
1. Support windows 7.
2. Mempunyai tampilan yang sederhana sehingga mudah dipelajari
3. Effect dan Transitionsnya sangat bervariasi.
4. Tidak harus pandai mengedit video kita bole mencubanya perlahan-lahan
5. Software yang sangat mesra pengguna, ringan buat laptop

Kekurangannya Windows Movie maker v.6 :
• Fiturnya tidak selengkap sofware lain yang cukup berat di laptop.

Monday 16 July 2012

Latihan Tatabahasa 2

Pilih ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul.
Solan 1
I Cahaya hari ini hangat sekali.
II Tidak lama lagi, abang akan memperoleh seorang cahaya mata.
III Tumbuh-tumbuhan memerlukan cahaya matahari untuk hidup.
IV Air muka Sara cahaya sekali setelah mendengar berita baik itu.
A I dan II
B II dan III
C I dan IV
D III dan IV

Soalan 2
I Kawasan yang rendah itu selalu dilanda banjir.
II Barang yang murah tidak semestinya bermutu rendah.
III Harga kereta nasional lebih rendah daripada harga kereta import.
IV Kebanyakan murid daripada kelas ini rendah dalam mata pelajaran
Sains.
A II dan III
B III dan IV
C I,II dan III
D I,III dan IV

Soalan 3
I Dia diminta bentang permaidani di ruang tamu.
II Bentang yang ditarik oleh kerbau itu sudah reput.
III Kertas kerja ini akan kami bentang pada petang ini.
IV Penyakitnya bentang kerana mengingkari arahan doktor.
A I dan II
B I dan IV
C II dan III
D II dan IV

Soalan 4
I Kami sampai sejambak bunga kepada guru.
II Paras banjir di Taman Tuna sudah sampai aras bahaya.
III Kereta api dari Johor akan sampai pada pukul 8:00 malam.
IV Sampai hari ini, dia masih belum memulangkan buku cerita itu.
A I dan III
B III dan IV
C I, II dan IV
D II,III dan IV

Soalan 5
I Pegawai yang makan suap itu telah ditangkap.
II Perjalanan kami tadi makan masa selama setengah jam.
III Letupan bom itu telah makan beberapa buah bangunan.
IV Kemalangan itu berpunca daripada brek keretanya yang tidak makan.
A I,II dan III
B I, II dan IV
C I,III dan IV
D II,III dan IV

Soalan 6
I Beg itu ringan dan mudah dibawa ke mana-mana.
II Usahlah dirisaukan dengan masalah yang ringan itu.
III Beberapa orang mendapat cedera ringan dalam kemalangan itu.
IV Soalan-soalan dalam ujian itu ringan dan mudah diselesaikan.
A I dan III
B II dan III
C I, II dan III
D II,III dan IV

Soalan 7
I Liong baru sahaja baik daripada selesema.
II Hubungan Aida dengan Nurul memang baik.
III Almari buruk itu masih boleh baik dan dapat dijual.
IV Kesihatannya masih baik walaupun usianya telah lanjut.
A I dan IV
B II dan III
C I, II dan IV
D II,III dan IV

Soalan 8
I Bunga tayar kereta itu melintang.
II Ailin suka memakai baju yang bunga.
III Syarifah menghadiahkan sejambak bunga kepada gurunya.
IV Emak memperoleh banyak bunga daripada wang simpanannya.
A I dan IV
B III dan IV
C I,II, dan III
D I, III dan IV

Soalan 9
I Jambatan itu sudah siap bina.
II Yoong ambil bina terhadap nasihat gurunya.
III Lena mengikuti kursus seni bina di universiti.
IV Bangunan baharu itu akan kami bina tidak lama lagi.
A I dan II
B I dan III
C II dan III
D III dan IV

Latihan Tatabahasa 1

1.Murid-murid kelas itu________ menyiapkan kerja masing-masing.

a.meminta
b.diminta
c.permintaan
d.mintalah

2.Mangsa-mangsa kemalangan itu________ rawatan pesakit luar.

a.melalui
b.memasuki
c.menjalani
d.mengharungi

3.Seekor ikan paus_______ di pantai Merdeka.

a.terbaring
b.tertiarap
c.terperosok
d.terdampar.

4.Ayah sudah_______ bayaran bil elektrik.

a.menegaskan
b.menjelaskan
c.melenyapkan
d.mengeluarkan.

5.Ibu menyuapkan________ pulut ke mulut adik.

a.seketul
b.sepinggan
c.sekepal
d.sebuku.

6.Hanya segelintir penduduk kampung yang mempunyai kereta lebih daripada_________ .

a.sebiji
b.sebutir
c.sebuah
d.sepotong

7.Dia berasa_______ untuk menerima bantuan daripada orang yang tidak dikenalnya itu.

a.buta hati
b.tawar hati
c.besar hati
d.berat hati.

8. Salwa meluahkan________ nya kepada kami sambil menangis.

a.patah hati
b.isi hati
c.khabar anggin
d.titik peluh

9.Tan Meng tidak________ untuk meninggalkan adiknya seorang diri di situ.

a.mengambil berat
b.mengambil hati
c.sampai hati
d.sampai hajat

10.Baju itu dibuat_________ sutera.

a.dari
b.daripada
c.dengan
d.di

11.Orang kenamaan itu sedang beramah mesra_______ kanak-kanak cacat di majlis itu.

a.terhadap
b.pada
c.dengan
d.bagi.

12.Puan Geeta ke dapur_______ menjerang air.

a.sambil
b.lalu
c.dan
d.maka.

13.Encik Lim________ ke pejabat dengan basikal.

a.mundar-mandir
b.lambat-laun
c.lalu-lalang
d.ulang-alik.

14.Encik Malik sedia berkhidmat________ tenaganya diperlukan.

a.walaupun
b.sehingga
c.selagi
d.kerana.

15.''Wah,_________ betul cuaca hari ini!'' kata Rasli.

a.bersih
b.nyaman
c.cerah
d.cantik.

16.Air tasik yang_______ itu berkocak apabila dilempari batu.

a.hening
b.nyaman
c.syahdu
d.tenang

17.Majlis perasmian itu berjalan dengan_________ .
a.laju
b.pantas
c.lancar
d.licin.

18.David sentiasa berfikir_________ sebelum melakukan sesuatu.

a.banyak
b.panjang
c.jauh
d.lama.

19.Nenek menatap wajah kami_________ .

a.sedikit-sedikit
b.lama-lama
c.jelas-jelas
d.kuat-kuat

20.Perbuatan________ di pusat beli-belah tidak berfaedah.

a.membeli-belah
b.melihat-lihat
c.merayau-rayau
d.meninjau-ninjau.

Friday 13 July 2012

Karangan Jenis Catatan

1. Ia merupakan karangan yang mencatatkan kegiatan harian atau peristiwa penting yang berlaku kepada seseorang.

2. Tarikh, hari atau masa peristiwa berlaku hendaklah dinyatakan. Ini berpandukan kepada soalan. Lihat contoh soalan dibawah :

A] Persatuan anda telah membuat lawatan ke Kuala Lumpur. Anda diminta menyediakan catatan mengenai lawatan itu.

Berdasarkan soalan , lawatan ke Kuala Lumpur biasanya mengambil masa beberapa hari . Oleh itu

format catatan mesti ditulis dalam hari.

B] Kamu menyambut ketibaan Hari Raya Puasa dengan suasana meriah. Tuliskan cacatan diari kamu bagaimana anda menyambut dan merayakan hari tersebut.

Berdasarkan soalan ini format catatan ialah masa atau jam.

3. Catatan hendaklah ringkas, tepat dan padat.

4. Tulis catatan mengikut urutan peristiwa.

5. Ayat-ayat seharusnya pendek dan mudah difahami.

6. Hanya fakta-fakta penting sahaja yang perlu ditulis. Usahlah membuat huraian pada sesuatu catatan.

7. Antara contoh masa yang biasa digunakan


aktiviti yang berlaku dalam sehari


aktiviti yang berlaku dalam beberapa hari

Ahad - 10 April 1998


Selasa 9.00 pagi


15 Januari 1997 10.30 pagi


Rabu 16 Januari 1997 12.30 tengah hari


Khamis 3.00 petang 17 Januari 1997



CONTOH KARANGAN

Soalan : Sediakan catatan diari untuk diri anda sebagai pelajar. Catatan hendaklah dibuat berdasarkan jam bermula daripada anda bangun pagi hinggalah masuk tidur.



Pukul 6.00 - 7.00 pagi

Saya bangun pagi dan terus mandi. Saya menunaikan solat Subuh berjemaah bersama-sama dengan ayah. Setelah selesai berpakaian sekolah, saya bersarapan . Biasanya saya bersarapan dua keping roti dan air milo. Kemudian saya ke sekolah dengan dihantar oleh ibu saya. Saya ke sekolah menaiki kereta. Sekolah saya kira-kira tiga kilometer dari rumah.


Pukul 7.45 pagi - 1.15 tengah hari

Perhimpunan ramai diadakan setiap pagi Ahad. Guru Besar akan berucap. Kalau hari-hari lain, saya dan kawan-kawan berbaris di hadapan kelas. Selepas itu barulah kami masuk darjah. Saya bertugas sebagai Ketua darjah. Saya pastikan murid-murid tenteram dan patuhi peraturan apabila guru-guru tidak ada di dalam kelas. 10.15 hingga 10.45 pagi kami berehat. Masing-masing bergegas ke kantin. Pelajaran disambung semula sehinggalah jam 1.15 tengahari. Saya pulang dijemput oleh ibu.


Pukul 2 - 6 petang

Selepas makan tengahari, saya mengaji Al-Quran di surau. Biasanya, sebaik sahaja masuk waktu Asar, barulah kelas ini selesai. Selepas itu barulah saya berpeluang bermain dengan kawan-kawan. Ibu nasihati saya supaya pulang sebelum 6.00 petang. Watu malam, saya buat kerja-kerja rumah. Tonton juga rancangan televisyen. Biasanya saya masuk tidur pukul 10.00 malam.



Soalan : Andaikan bahawa ibu anda sakit kuat . Ibu anda dimasukkan ke hospital . Tuliskan suatu catatan selama ibu anda berada di hospital.



2 Januari

Ibu sakit kuat. Bapa menghantar ibu ke hospital Besar Kuala Terengganu. Doktor yang merawat ibu memberitahu kami bahawa ibu menghidap penyakit barah. Ibu terpaksa dirawat di hospital. Selepas pulang dari sekolah , aku dan bapa melawat ibu. Aku berasa sedih melihat keadaan ibu.



3 Januari

Hari ini ibu akan dibedah. Menurut doktor , pembedahan hanya sebagai pembedahan biasa dan tidak perlu dirisuakan. Di sekolah , aku tidak dapat menumpukan perhatianku terhadap pelajaran. Cikgu Halim memujuk aku supaya bersabar. Aku sentiasa berdoa agar ibu selamat.



4 Januari

Ibu selamat dibedah. Menurut doktor ibu akan dibenarkan pulang tidak lama lagi. Datuk dan nenek dari kampung datang ke hospital untuk melawat ibu.



5 Januari

Selepas waktu sekolah , aku , Cikgu Halim dan tiga orang kawanku menziarahi ibu. Aku mendapati ibu semakin pulih. Dari jauh ibu tersenyum menyambut kedatangan kami. Aku bersyukur kepada Tuhan kerana telah memakbulkan doaku.



6 Januari

Aku membantu nenek mengemas rumah. Sebentar lagi ibu akan pulang bersama dengan ayah dan datuk. Aku berasa tidak sabar untuk menyambut kepulanganya. Hadiah istimewa telah kusediakan untuk ibu.

Karangan jenis Syarahan

Karangan Jenis Syarahan.

1. Syarahan biasanya berdasarkan satu-satu tajuk tertentu dan dipertandingkan.

2. Memberi ucapan salam dan menyebut nama-mana tetamu hadir yang dijemput khas (mengikut urutan betul berdasarkan statusnya ) . Tujukan juga salam kepada pihak-pihak lain atau orang ramai yang menghadiri majlis berkenaan.

3. Bahasa yang digunakan harus mudah difahami, padat, tegas dan berkesan serta meyakinkan.

4. Kandungan syarahan adalah berasaskan kepada sesuatu tajuk tertentu yang diberi.

5. jika mengemukakan masalah, calon hendaklah menyelesaikan masalah berkenaan bukannya dijadikan persoalan.

6. kemukakan isi demi isi. Sebelum memaparkan isi , sebut ungkapan seumpama ‘tuan-tuan dan puan yang saya hormati ‘ tuan-tuan dan puan-puan sekalian, para hadirin yang saya muliakan...( tulis ungkapan penegasan ini dalam barisnya sendiri sebelum kita mengemukakan sesuatu isi ).

7. Syarahan mesti menarik agar pendengar tidak merasa jemu

8. kata-kata hikmat, kiasan, jenaka atau peribahasa boleh diselitkan dalam syarahan supaya lebih menarik

9. mengakhiri syarahan dengan memohon maaf / ucapan terima kasih

- mesti di tulis mengikut format ( terpesong format , tolak 3 markah )

a] kata - kata aluan ( jika tidak ada , tolak 1 markah )

b] kata penegasan contoh Tuan-tuan dan puan-puan sekalian dan sebagainya ( jika tiada tolak 1 markah )

Anda dikehendaki menyampaikan sebuah syarahan yang bertajuk ‘Mengisi Masa Lapang dengan Perkara yang Berfaedah’.

Pengenalan kata-kata aluan

ucapan terima kasih

Perenggan ke-2 tajuk syarahan

Perenggan ke-3 melibatkan diri dalam kegiatan ko-kurikulum

dapat menambahkan pengalaman serta ilmu pengetahuan

Perenggan ke-4 membaca untuk mengisi masa lapang

banyak bahan bacaan

aktiviti yang paling berfaedah

Penutup ucapan terima kasih

Yang mulia Tuan Pengerusi Majlis, Guru Besar, guru-guru, rakan-rakan pelajar serta hadirin sekalian. Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kerana memberi peluang kepada saya untuk memberi syarahan pada hari ini.

Hadirin yang saya hormati sekalian,

Tajuk syarahan saya ialah ‘Mengisi Masa Lapang dengan Perkara yang Berfaedah’. Masa lapang tidak seharusnya dibiarkan berlalu begitu sahaja. Ia perlu diisi dengan perkara-perkara yang berfaedah.

Ada berbagai-bagai cara untuk mengisi masa lapang. Di antaranya ialah melibatkan diri dalam kegiatan ko-kurikulum. Dengan cara itu ia dapat menambahkan pengalaman serta ilmu pengetahuan.

Ada juga orang yang memilih membaca untuk mengisi masa lapang. Banyak bahan bacaan yang dapat dibaca. Ia merupakan satu aktiviti yang paling berfaedah untuk mengisi masa lapang.

Hadirin sekalian,

Contoh-contoh yang saya telah sebutkan tadi, mendatangkan faedah serta keuntungan. Itulah antara beberapa perkara yang boleh dilakukan sebagai mengisi masa lapang.

Sekian sahaja syarahan saya untuk kali ini. Saya sudahi dengan ucapan terima kasih dan assalamualaikum.

SOALAN: Andaikan bahawa anda terpilih mewakili kelas anda untuk menyampaikan syarahan. Tajuk syarahan itu ialah “Membazir Adalah Amalan Yang Tidak Baik”.Sediakan teks syarahan anda tersebut.

RANGKA

1.PENDAHULUAN.

-ucapan alu-aluan kepada Tuan Pengerusi Majlis,para hakim,Guru Besar ,guru-guru ,dan rakan-rakan sekalian.

2.ISI

a) banyak mendatangkan keburukan-jika terlalu boros berbelanja ,kita tidak akan mempunyai wang pada masa kita memerlukannya-makanan yang dibeli secara berlebihan akan terbuang.

b) membuang masa dengan cara tidak berfaedah adalah amalan buruk-masa itu emas -gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya.

c) membazir air dan elektrik -bil air dan elektrik meningkat -terpaksa mencatu air pada musim kemarau.

3.PENUTUP

membazir sememangnya amalan yang tidak baik -banyak mendatangkan keburukan.

KARANGAN



Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis,para hakim yang bijaksana,Guru Besar,guru-guru,dan rakan-rakan sekalian. Selamat sejahtera saya ucapkan. Tajuk syarahan saya pada kali ini ialah “Membazir Adalah Amalan Yang Tidak Baik.

Hadirin sekalian,

Kata “membazir “bermaksud berlebih-lebihan menggunakan sesuatu hingga ada yang terbuang. Amalan ini sebenarnya banyak mendatangkan keburukan. Misalnya jika kita terlalu boros berbelanja,kita tidak akan mempunyai wang ketika kita benar-benar memerlukannya. Makanan yang dibeli secara berlebihan mungkin tidak termakan dan akan dibuang.

Selain dari itu, membuang masa dengan cara yang tidak berfaedah adalah satu pembaziran. Bagi seorang murid, masa itu adalah emas. Oleh sebab itu ,kita hendaklah membuat jadual waktu supaya masa kita dapat diisi dengan perkara-perkara yang berfaedah.

Kita digalakkan juga supaya tidak membazir air dan elektrik. Jika kita membazir air dan elektrik ,kita terpaksa menggunakan wang yang banyak untuk membayar bil-bil berkenaan.

Pada musim kemarau pula,kita akan menghadapi masalah kekurangan air dan terpaksa dicatu.

Oleh sebab masa tidak mengizinkan ,saya terpaksa mengakhiri syarahan saya ini. Sebagai kesimpulannya ,saya ingin menekankan bahawa membazir adalah amalan yang tidak baik dan banyak mendatangkan keburukan kepada kita.

Sekian,terima kasih.

Tajuk : Anda menyertai pertandingan syarahan peringkat sekolah. Tajuk yang telah anda pilih ialah ‘ Faedah Membaca’

Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Tuan Guru Besar, guru-guru, rakan-rakan dan hadirin sekalian. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Tajuk syarahan saya ialah ‘ Kepentingan Membaca’. Membaca adalah satu amalan yang mulia. Membaca boleh memberi manfaat kepada kita semua. Melalui pembacaan, kita dapat mengetahui pelbagai perkara. Contohnya melalui surat khabar. Akhbar merupakan sumber maklumat dan menyiarkan pelbagai peristiwa yang berlaku di seluruh dunia.

Saudara dan saudari sekalian,

Selain mendapat maklumat, membaca juga boleh mengisi masa lapang kita. Jika kita menjadikan sifat membaca sebagai amalan, sudah tentu masa kita tidak terbuang begitu sahaja. Jadi, kita boleh mengelakkan diri daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah seperti bermain-main dan merayau-rayau di kedai-kedai dan sebagainya.

Di samping itu, membaca boleh membaiki penguasaan bahasa kita. Melaluinya kita boleh menambah perbendaharaan kata.

Oleh itu, kita mestilah menjadikan tabiat suka membaca sebagai amalan hidup. Manusia yang suka membaca adalah manusia yang mempunyai banyak ilmu.

Sekian , saya sudahi syarahan saya dengan ucapan terima kasih.

Kamu telah menyertai pertandingan syarahan sempena Kempen Hijau yang telah diadakan di sekolah kamu. Tajuk syarahan kamu ialah Menjaga Alam Sekitar. Tuliskan syarahan kamu itu.

Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis, barisan hakim yang bijaksana , guru-guru dan rakan-rakan sekalian. Tajuk syarahan saya ialah ‘Menjaga Alam Sekitar’.

Hadirin hadirat sekalian,

Alam sekitar adalah suasana yang wujud di sekeliling kita. Ini termasuk bumi yang kita pijak dan udara yang kita sedut. Semakin hari alam sekitar kita semakin tercemar.

Antara faktor-faktor pencemaran ialah pengeluaran asap-asap kotor daripada kenderaan dan kilang-kilang, sampah sarap yang sukar dihapuskan seperti longgokkan besi buruk , sungai yang dipenuhi sampah dan bangkai binatang.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Ini jelas membuktikan bahawa hidupan kita adalah terdedah kepada bahaya pencemaran alam sekitar. Oleh itu, kita hendaklah menjaga alam sekitar dengan tidak melakukan perkara-perkara yang boleh mencemarkannya. Sebagai pengguna, kita hendaklah sama-sama mendisiplinkan diri dan menjaga kebersihan alam sekitar.

Sebagai mengakhiri syarahan ini, saya ingin tegaskan bahawa langkah serius perlu diambil dengan segera dalam usaha menjaga alam sekitar kita. Setiap individu perlu mempunyai kesedaran sivik yang tinggi dalam hal ini. Alam sekitar yang bersih menjamin kesihatan kita.

Sekian, terima kasih

Wednesday 11 July 2012

Latihan Menjawab Soalan Kefahaman (A)


Soalan 1 hingga Soalan 5


Baca petikan di bawah dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


Hutan monsun tropika tumbuh di kawasan yang mempunyai musim kering yang nyata. Jenis hutan ini terdapat di kawasan Jawa Timur, Myanmar, dan Laos. Kawasan ini mempunyai hujan tahunan yang kurang daripada 1800 mm. Kawasan ini juga mempunyai suhu antara 21C hingga 26C.

Jenis hutan yang terdapat di negara kita ialah hutan Khatulistiwa. Pokok-pokok yang tumbuh di hutan jenis inin biasanya rapat-rapat, tebal, dan merimbun. Berlainan pula dengan hutan monsun tropika. Pokok-pokok yang tumbuh di kawasan hutan jenis ini agak jarang. Pada musim kemarau pula, daun-daun pokok ini menguning dan gugur. Ketika itu dikenali sebagai hutan luruh monsun tropika. Ketinggian pokok-pokoknya tidak melebihi 40 meter, iaitu lebih rendah daripada pokok-pokok di negara kita.
Seperti hutan khatulistiwa, hutan monsun tropika mempunyai jenis pokok yang keras dan berharga. Antaranya termasuklah pokok jati dan penaga. Myanmar, Laos dan Jawa Timur merupakan pengeluar utama kayu jati yang penting di rantau ini. Hal ini membuka banyak peluang pekerjaan kepada penduduknya.
Tumbuhan menjalar juga terdapat di hutan monsun tropika. Di bahagian bawah hutan ini juga ditumbuhi semak samun yang tebal. Tumbuhan yang menjalar hidup subur kerana mendapat pancaran cahaya matahari yang cukup.
Sesungguhnya hutan monsun tropika menjadikan Myanmar dan Laos pengeksport utama kayu balak yang penting di dunia. Kayu-kayu balak yang dieksport adalah dalam bentuk balak, kayu gergaji, kayu lapis, dan papan. Hasil kayu balak ini digunakan untuk membina rumah, kapal, perabot, dan sebagainya.
Memandangkan betapa pentingnya hutan monsun Tropika kepada negara-negara terbabit, maka langkah-langkah untuk memelihara dan memulihara hutan haruslah diambil. Antaranya adalah mewartakan kawasan tersebut sebagai hutan simpan atau Taman Negara. Kerajaan juga hendakalah menubuhkan renjer hutan untuk mengawal pembalakan haram, kebakaran hutan, dan menguatkuasakan undang-undang. Selain itu kerajaan juga hendaklah menetapkan syarat wajib, iaitu menebang pokok balak apabila pokok tersebut mempunyai ukur lilit 45-50 meter.


1 Malaysia dan Selatan Thailand memiliki hutan jenis
A monsun sederhana
B monsun tropika
C monsun khatulistiwa
D hutan luruh

2 Antara yang berikut merupakan sifat-sifat tumbuhan hutan yang terdapat di
Malaysia, kecuali
A tumbuh rapat-rapat
B ketinggian pokok kurang dari 40 meter
C tumbuh merimbun
D banyak pokok kayu yang keras

3 Apakah kelebihan hutan-hutan yang terdapat di Asia Tenggara?
A Pokoknya tumbuh rapat-rapat
B Daunnya akan menguning dan luruh pada musim kemarau
C Banyak pokok yang keras dan berharga
D Mudah ditebang

4 Mengapakah tumbuhan menjalar yang terdapat di hutan monsun tropika mendapat
pancaran cahaya matahari yang cukup?
A Kerana pokoknya tumbuh jarang-jarang
B Kerana cuaca di kawasan tersebut kering sepanjang tahun
C Kerana daun-daun akan luruh pada musim kemarau
D Kerana pokok-pokok besar di kawasan tersebut selalu ditebang

5 Pilih pernyataan yang benar.
A Hujan tahunan di Laos melebihi 2000 mm
B Daun-daun pokok di hutan monsun tropika akan luruh pada musim hujan
C Kawasan hutan monsun tropika kurang dipenuhi semak-samun
D Eksport kayu balak merupakan sumber ekonomi yang utama bagi Myanmar


Soalan 6 hingga Soalan 10

Baca laporan di bawah ini, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

LAPORAN LAWATAN KE MUZIUM SULTAN ALAM SHAH SHAH ALAM, SELANGOR

Pada cuti penggal sekolah yang lalu, Kelab Bahasa Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Lanjut telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Muzium Sultan Alam Shah, di Shah Alam. Lawatan ini disertai oleh 30 orang murid dan diiringi oleh 5 orang guru pengiring. Lawatan itu bertujuan untuk melihat pelbagai khazanah sejarah negeri Selangor.

Kompleks muzium ini diberi nama bersempena nama Sultan Sir Hisamuddin Alam Shah Alhaj Ibni Almarhum Sultan Sir Alaeddin Suleiman Shah Alhaj.

Muzium ini menempatkan tujuh buah bilik pameran iaitu Balai Sejarah, Balai Kesultanan , Balai Kebudayaan , Balai Warisan Ilmu Kejadian, Balai Ekonomi, Balai Sukan dan Balai Pengangkutan. Setiap bilik mempamerkan Khazanah Negeri. Sebagai contoh, Balai Kesultanan menerangkan sejarah dan riwayat hidup Sultan Selangor secara terperinci. Balai Kebudayaan pula menunjukkan adat resam, budaya dan cara hidup rakyat Selangor.

Lebih 5000 koleksi dipamerkan di Muzium ini. Antara khazanah yang menarik ialah patung-patung yang menunjukkan adat perkahwinan orang Melayu. Kami juga turut diberi penerangan oleh Cikgu Zamzuri tentang khazanah-khazanah tersebut.

Lawatan ini sungguh bermakna kepada kami. Kami didedahkan dengan pelbagai ilmu tentang sejarah sultan dan juga sejarah negeri Selangor. Harapan kami lawatan ini dapat membantu kami di sekolah selain daripada memberi ilmu pengetahuan yang baru.

Laporan disediakan oleh , 12 Mac 2011
Zarina fazlan
……………………………
( ZARINA BINTI FAZLAY )
Setiausaha Kelab Bahasa
Sekolah Kebangsaan Taman Pantai Sepang Putra,
43950 Sungai Pelek,


6 Apakah tujuan lawatan tersebut ?
A Untuk melihat perkembangan negeri Selangor
B Untuk melihat khazanah dan sejarah negeri Selangor
C Untuk melihat 5000 bahan koleksi yang dipamerkan
D Untuk melihat budaya dan cara hidup rakyat Selangor


7 Balai Pengangkutan di Muzium Sultan Alam Shah mungkin mempamerkan
A perkembangan sistem pengangkutan di Selangor
B dokumen sejarah berkaitan negeri Selangor
C kedudukan perindustrian negeri Selangor
D keindahan semula jadi di Selangor

8 Anda telah berjaya menghasilkan sejenis vaksin untuk membunuh Virus Nipah .
Sejarah penemuan anda ini mungkin dipamerkan di…………………………….
A Balai Ekonomi
B Balai Sejarah
C Balai Kebudayaan
D Balai Warisan Ilmu Kejadian

9 Berikut adalah benar kecuali
A lebih 5000 bahan koleksi di muzium ini
B riwayat hidup Sultan Selangor turut dipamerkan
C muzium ini diberi nama sempena nama seorang sultan Selangor
D cara hidup rakyat negeri Selangor dipamerkan di Balai Warisan Ilmu Kejadian

10 Apakah faedah yang diperolehi oleh ahli rombongan tersebut ?
A Pengetahuan tentang sejarah negeri Selangor
B Dapat melawat Muzium Sultan Alam Shah
C Boleh berjumpa pelawat-pelawat lain
D Dapat melihat patung-patung

Sila tonton video di bawah dan jawab soalan-soalan yang berkaitan.



1. Mengapa Kak Ros menghalang Upin dan Ipin menjamah makanan?
2. Sebutkan apakah perbuatan yang dinasihatkan oleh opah kepada
Upin dan Ipin sebelum berbuka?
3. Apakah yang ingin dilakukan oleh opah selepas berbuka?
4. Pada pendapat kamu, mengapa Upin dan Ipin tertidur?

Mari tonton video ni...kemudian jawab soalan-soalan di bawah.



1. Senaraikan kata nama yang kamu nampak di dalam video ini.
2. Berikan kata bilangan bagi setiap kata nama yang kamu senaraikan tadi.

Tuesday 10 July 2012

Contoh Karangan Autobiografi


Aku Sebuah Kereta


Nama aku Wira. Aku ialah sebuah kereta buatan Malaysia. Aku dibuat daripada besi, plastik, getah dan kaca. Aku mempunyai badan, stereng, kerusi dan roda. Stereng, brek dan pemacu aku berfungsi sebagai alat mengawal kenderaan.
Aku dibuat di sebuah kilang kenderaan di Shah Alam. Setelah semua komponen badanku lengkap dipasang, aku diuji dari segi ketahanan dan kualiti. Setelah siap diperiksa, aku dihantar ke pusat pameran jualan kereta. Sampai sahaja di pusat pameran menjual kereta, aku dan kawan-kawanku dipamerkan di ruang yang disediakan.
Badanku berwarna merah dan berharga RM55,000. Sejak hari itu, aku dan kawan-kawanku menunggu untuk dibeli oleh pelanggan. Pada suatu hari, datang seorang wanita yang hendak membeli sebuah kereta untuk kegunaannya sendiri. Dia tertarik akan warna aku. Setelah meneliti keistimewaan aku, dia pun membeli aku.
Kemudian, aku dipandu pulang ke rumahnya. Dia menggunakan aku hampir setiap hari tanpa henti. Saban hari aku digunakan oleh tuanku untuk pergi bekerja dan menghantar anaknya ke sekolah. Pada waktu malam pula, aku digunakan oleh anak lelakinya untuk bersiar-siar dengan kawan-kawannya. Pada ketika inilah aku berasa sangat tidak selesa kerana diperlakukan secara kasar oleh anaknnya.
Pada suatu malam, anak lelakinya menggunakan aku untuk menghadiri jamuan hari jadi kawannya. Aku dipandu dengan laju melebihi had yang dibenarkan oleh pihak berkuasa iaitu 130 km sejam. Aku gagal dikawal lalu terbabas dan terlanggar sebatang pokok. Badanku remuk teruk dan anak tuanku terkorban.
Akhirnya, aku tidak dapat digunakan lagi. Aku dihantar ke kedai menjual besi buruk. Begitulah riwayat hidupku sebagai sebuah kereta.


 Aku Sebuah Radio




Nama aku HangatSuria. Aku ialah sebuah radio. Aku dibuat daripada plastik dan besi. Aku mempunyai beberapa butang yang boleh dilaras untuk mendengar siaran radio di seluruh negara. Di samping itu, aku juga berfungsi sebagai alat pemain cakera padat.
Aku diproses di sebuah kilang elektronik. Setelah semua komponen aku lengkap diisi, aku diuji dari segi ketahanan dan kualiti. Setelah siap diperiksa, aku dibungkus dan dihantar ke kedai menjual peralatan elektrik.Sampai sahaja di kedai menjual peralatan elektrik, aku dan kawan-kawanku dipamerkan di rak kaca yang disediakan.
Aku berharga RM115. Sejak hari itu, aku dan kawan-kawanku menunggu untuk dibeli oleh pelanggan. Pada suatu hari, seorang wanita datang untuk membeli sebuah radio untuk anaknya. Dia tertarik akan rupa bentuk aku. Setelah meneliti keistimewaan aku, dia pun membeli aku.
Kemudian, aku dibawa pulang ke rumahnya. Aku dihadiahkan kepada anaknya yang bernama Amri. Amri gembira kerana dapat memiliki aku. Amri menggunakan aku hampir setiap hari tanpa henti. Aku dibuka dengan suara yang kuat sehingga membingitkan telinga abangnya, Ifran yang sedang belajar.
Pada suatu hari, kesabaran Ifran tidak dapat disekat lagi. Ifran sangat marah karana Amri membuat bising dengan membuka suara aku dengan kuat. Dia menegur perbuatan Amri itu tetapi tidak diendahkan. Semasa mereka sedang bergaduh, Ifran dengan tidak sengaja telah menolak aku ke lantai. Aku terhempas ke lantai lalu pecah. Banyak komponen-komponen di dalam badanku tercabut.
Akhirnya, aku tidak dapat digunakan lagi. Aku berasa sangat sedih.Aku telah dibuang ke dalam tong sampah. Begitulah riwayat hidupku sebagai sebuah radio.


Berdasarkan dua contoh karangan di atas, buatlah karangan:
1. Aku Sebuah Motosikal
2. Aku Sebuah Televisyen


Panjang karangan tidak melebihi 150 patah perkataan.
Selamat Menjawab....

Hai....

Salam 1 Malaysia buat rakan-rakan seperjuangan....tujuan blog ini diwujudkan adalah sebagai wadah perkongsian ilmu ....segala yang baik datang dariNya dan yang tidak baik itu dari kelemahan saya...Selamat menempuh alam pencarian ilmu yang penuh cabaran serta suka duka...